söndag 18 april 2021

13-16 april 2021 Eriksbergs Vilt & Natur

Tisdag 13 april 2021

Vi började jobba jättetidigt för att efter lunch packa bilen och därefter bege oss mot Blekinge och Eriksbergs Vilt & Natur.
Resan gick mycket bra, i ömsom solsken ömsom snöfall och ungefär 6 timmar senare (med bara ett kort stopp i Växjö för att köpa KBS på Systembolaget) anlände vi till Eriksberg straxt efter åtta. Vi checkade in och fick ett jättefint rum (Lejonet) dit vi fick en underbar charkbricka som vi mumsade på tillsammans med medhavd 2018 Quinta do Javali Clos Fonte do Santo Cherry Cap. Mysfaktor = jättehög!😊
Vi knäppte på tv:n en stund på kvällen och slötittade på nåt ointressant innan vi somnade mycket gott...
Onsdag 14 april 2021
Vår vana trogen gick vi upp tidigt, ungefär vid 6-snåret. Vi jobbade fram till 8, då vi (hungriga) gick till restaurang Vicenten och åt en härlig frukost.
Vi tog med oss kaffe och croissanter tillbaka till rummet och jobbade sedan hela dagen.
Straxt före lunchtid bytte vi hotellrum, till hotellets finaste, sviten The Big Five, vilken var heeelt fantastisk!
Vädret var jättefint och vi kunde till och med sitta ute på den härliga verandan (som gick hela vägen runt hela hotellbyggnaden) och jobba. Vid lunchtid tog vi en liten promenad runt den lilla sjön (tog väl typ 20 min) men i övrigt jobbade vi i princip non-stop tills det var dags att gå och äta.
Klockan 5 hade vi bokat bord på restaurang Havsörnen. Där möttes vi och serverades vi under hela måltiden av den mycket trevlige och kunnige Tiago, chefssommelier och tillika restaurangchef.
Vi började med var sitt glas champagne, 2015 Les Mottelettes Bouzy Grand Cru från Pierre Paillard. Mycket bra! Vi hade egentligen bokat à la Carte men blev serverad en femrättersmeny och vi blev inte besvikna.
Menyn bestod av:
Färsk vispad stenbitsrom, inlagda krusbär, fruset krusbärsgelé, marinerade vårgrönsaker, vattenkrasse, puffat bovete, dill och kall pepparrotsgrädde.
Rimmad lättbakad gös i sina rökta slag i sallad av vårgrönt, grön skummig sås på fiskens ben och nässlor.
Bakad hönsgula marinerad i brynt smör, gröt på solros- och pumpafrön, vildsvinspancetta och lagrad hårdost, brynt smörskum och torkad citrontimjan.
Innerfilé av dovhjort med rotselleri, vildlök, äpple, dragon och sås på hjortens ben.
Sorbet på övervintrade äpplen, mjölk, honung och grön kardemumma.
Till middagen avnjöt vi en 2014 Château d'Ampuis från E. Guigal och till dessert en torr cider 2016 Friardel från Domaine Lesuffleur.
Mätta och belåtna gick vi tillbaka de få metrarna till vårt hotellrum.
Torsdag 15 april 2021
Vi gick upp tidigt och jobbade fram tills att frukosten serverades kl 8.
Vi tog med oss kaffe och croissanter och jobbade till ca 10:30 då vi gick till restaurang Havsörnen för att prova de viner från Susana Esteban som vi haft med oss.
Vinerna vi provade var 2018 Procura na AnforaProcura BrancoProcura RoséCabrioletSem Vergonha och 2015 Procura Tinto. Fantastiska viner allihop.
Efter den trevliga provningen gick vi tillbaka till rummet och fortsatte att jobba. Vädret var nästan lika fint idag, i alla fall så pass att vi kunde sitta ute på den härliga verandan.
15:45 hade Charlotte AW med tjejerna på jobbet och kl 5 gick vi tillbaka till restaurangen, där det idag serverades en trerättersmeny.
Vi började förstås med var sitt glas champagne, Terroirs Grand Cru Extra Brut från Agrapart & Fils, Avize.
Den bestod av
Förrätt: Löjrom från Bottenviken, krispig potatis, syrad grädde, pepparrot och dill.
Varmrätt: Hängmörad dovhjort, vinterkål, purjolök, amadine potatis, hjortsky och smör på hjortmärg och gräslök.
Dessert: Mandelkaka med brynt smör, frusen mjölk, citronverbena, päron och karamell (för övrigt kanske den godaste dessert vi ätit).
Vinet till middagen blev en av de viner Tiago rekommenderade, ett vin från Ribera del Duero, 2013 Peñas Aladas Gran Reserva.
Innan desserten fick vi prova två olika sherry en 20 years Pedro Ximenes och en 30 years Oloroso från Bodegas Tradicion och till det några ostar. Mycket roligt och trevligt, även om inte sherry tillhör våra favoritviner. Till desserten serverades en 2019 Anarchia Costituzionale från Vigneti Massa, Italien som var det perfekta kombon till desserten.
Fredag 16 april 2021
Vaknade och jobbade fram till 8 då vi åt frukost. Jobbade ett par timmar till, tills det var dags att checka ut vid 11. Det var med vemod vi tog farväl av Eriksberg för dem här gången.
Hemresan gick mycket bra. Vi stannade bara till som hastigast och köpte Chicken wings på någon Max-drive-through någonstans, innan vi åkte till Köping.