lördag 5 oktober 2019

Sortimentsprovning Luleå fredag 4 oktober 2019

Torsdag 3 oktober 2019
Vi åkte till Köping redan på torsdagen efter jobbet för att förbereda för sortimentsprovning på restaurang CG i Luleå dagen efter.
Vi åt en jättegod middag på kvällen, helstekt rostas med grillade grönsaker och till det drack vi en underbar Quinta do Javali From Friends to Friends 27.
Fredag 4 oktober 2019
Morgonen därpå pep klockan 04:00. Vi åt en lätt frukost innan vi packade bilen och vid femtiden var vi så på väg mot Arlanda. Väl där kunde vi i lugn och ro sätta oss ned en stund och ta en fika innan det var dags att gå ombord på flyget mot Luleå.
Flyget gick 8:15 och tog oss smidigt till Luleå på ungefär 1 timme och fyrtio minuter. När vi kom fram, tog vi en taxi till restaurang CG, där Petter tog emot oss. Vi packade ur vinerna, pratade en stund och gick sedan och checkade in på hotellet som låg ungefär 50 meter därifrån. Vi vilade en liten stund och när restaurang Tallkotten öppnade halv tolv, gick vi dit och åt lunch.
Det blev en jättefin räksallad till Stefan och Charlotte, grillad kyckling till Jonathan. Dryck till maten blev vatten till Charlotte, till Stefan en Pale Ale, Centennial Smash från lokala bryggeriet Northern Light Brewery och såklart en Coca cola till Jonte.
Strax efter ett gick vi de få metrarna till CGs för att duka fram inför vår sortimentsprovning som började kl 14. Vi gick igenom i stort sett alla våra viner och det kändes som samtliga föll till allas belåtenhet. Vår vän Stefan, som var och hälsade på sin mamma som bor runt hörnet, dök upp strax efter 15 och fick även han chansen att prova våra viner.
Vid fyra packade vi ihop och innan vi gick tillbaka till hotellet för att vila en stund (och titta på lite friidrott) slank vi in på Bishops Arms som låg vägg i vägg med hotellet och delade på en stout, en "Burbon barrel aged Imperial milk stout, brewed with Golden raisins, cinnamon, and vanilla", Milk & Cookies från Wicked Weed Brewing.
Vännen Stefan hade bokat bord på CG halv sju och vi träffades där strax före. Vi drack lite god champagne från Beurton-Vincent medans vi tittade igenom den mycket intressanta menyn.
Stefan och Stefan ville ha förrätt och bestämde sig för Halstrad gurpi från Jokkmokk med brynta kantareller, Kalixlöjrom, gräddfil och brynt smör. Den toppades med Gerdaost från Vuollerim och serverades med nybakad gahkku.
Till varmrätt bestämde sig Stefan för Cognacsflamberad och pepparrullad oxfilé, Jonte ville ha Oxfilé med béa och pommes, Vännen Stefan och Charlotte valde Höstlamm; Grillad lammrygg med rostad vitlök, grillad zucchini, bakad aubergine och friterad getost. Serveras med sky på piennolotomater och böncassoulet.
Stefan och Stefan valde var sitt vin som vi sedan provade blint. Stefan valde 2013 Cornas från August Clape, Vännen Stefan en Rioja, 2007 Altos Lanzaga från Telmo Rodriguez på druvorna Garncha, Graciano och Tempranillo. Vi provade också en liten snutt av ytterligare en Rioja, 2008 Gloria från Bodegas Ostatu, ett vin på enbart Tempranillo.
Vi avslutade middagen med dessert. Stefan och jag tog en liten chokladtryffel och till det varsin 2:a Grappa Cavalcasele från Montresor, Vännen Stefan tog ett glas portvin och Jonte ville ha vaniljglass.
Vi hade en jättetrevlig kväll. Maten och vinet var utmärkt och servisen lika så. Mycket nöjda och med många nya intryck, tog vi farväl av Vännen Stefan med löfte om snart återseende, restaurang CG, som vi gärna besöker igen och släntrade bort den lilla biten tillbaka till hotellet i höstmörkret.
Lördag 5 oktober 2019
Vi sov dåligt på natten. Trots upprepade samtal till receptionen, fortsatte man att festa i rummet bredvid. Musiken tystnade till slut men högljudda röster hördes till långt in på småtimmarna.
Vi gick upp strax efter 8 och gick ner och åt frukost. Frukosten serverades i ett jättefint, stort rum, den före detta festsalen, som hade en vacker utsikt över vattnet. Frukosten var jättegod och utbudet stort och mycket bra, vilket visade sig på hur Jontes tallrik såg ut när han väl satte sig till bords. Strax efter 10 checkade vi ut från hotellet och tog taxi till flygplatsen. I väntan på att gå ombord på flyget, fikade vi på Espresso house. Ungefär 20 minuter sena bar det så iväg mot Stockholm och Arlanda. Flygresan gick bra och efter att ha väntat en stund på bagaget, hämtade vi bilen och styrde kosan mot Köping.
När vi kom hem kikade vi på friidrott, åt ostbågar och drack ett glas vin av det utmärkta 2015 Château Sixtine från Châteauneuf-du-Pape. Till middag blev det rester från torsdagen. Vem kan klaga på såna rester?!