söndag 26 juni 2016

Några dagar i Beaune, sommaren 2016

26 juni
Klockan ringer 03:45. Frukostpåse i den krispiga gryningen utanför hotellet. Taxi till Arlanda. Charlotte halvdöd å vaknade inte riktigt förrän i Paris...
Mellanlandning i Paris å efter tåg från Charles du Gaulle var vi framme i Gare du Lyon 11:15 bland massor av både gröna å blå/vit/röda fotbollsfans som hurrade, sjöng å skrålade (Frankrike-Irland spelade i Lyon idag). Köpte baguette, vatten och tågbiljetter till Beaune.
Tågresan gick bra och framme i Beaune checkade vi in typ 15.
Det blev ett glas Bourgogne på i sängen rummet å så Frankrike-Irland... Vive la France!
På kvällen blev det Ankbröst med potatis och apelsinhonungssås på Brasserie de Carnot. Till det ett glas Gevrey Chambertin och ett glas Volney plus ett glas Mersault och ett glas Chassagne-Montrachet. Det hela avslutades med ett glas Chartreuse, förstås.
Sen gick vi vidare i den varma kvällen och hamnade på ett hak som visade Tyskland-Slovakien på storbilds-TV. Blev strips med majjo å en Kronenburg (som tydligen franska getingar oxå gillar - Charlotte spottade i alla fall ut en rackare som irrat sig ner i glaset!). Ja å så blev det ju en liiiten Chartreuse förstås. Samspråkade med ett par från Puerto Rico, han var sommelier, båda väldigt trevliga. Mycket skoj att träffa likasinnade från andra sidan jorden! Hemma vid TV:n kollar vi mer fotboll. Sömnen kom tidigt, vi ska ju upp tidigt i morgon för en tur till Rollin i Pernand-Vergelesses. Slut på en mycket trevlig första dag i La France!

27 juni

07:00 frukost på Au Grand Café. Dubbel espresso, croissants och en liten fotbolls-mini-cookie var. Kollade karta och planerade för att cykla upp till Pernand-Vergelesses och träffa Monsieur Rollin kl 10:00... vi har gått om tid!
Efter en fin cykeltur från Beaune genom Chorey-les-Beaune, via utkanten av Ladoix, genom Aloxe-Corton, anlände vi världsmetropolen Pernand-Vergelesses där Dom Rollin huserar i utkanten av byn.
Vi blev mottagna av trevliga Madame Rollin, som vi samspråkade med på (något knagglig) franska, engelska, teckenspråk... se provningen här !
In alles en mycket bra och trevlig provning med Madame Simon Rollin som t.o.m. bjöd oss på en flaska 2013 Domaine Rollin Les Vergelesses Premier Cru till den stundande picnic:en. Eftersom det varken fanns bröd eller ost i byn (eller för all del ens en affär...) så styrde vi, efter inrådan från postkassörskan, våra cyklar till närmaste by, nämligen Savigny-les-Beaune för att köpa ost å bröd. Döm om vår förvåning då hela den byn var stängd (det var ju måndag!)! Sura betraktade vi vår situation under ett träd. Förfriskandes med några klunkar rötjut utarbetade vi plan B. Nämligen, att 1) ta oss in till stormarknad i Beaune för att köpa mat (tack Google!) och 2) tillbaka igen till Pernand-Vergelesses för att inmundiga densamma. Väl tillbaka i utkanten av P-V hittade vi en väl utplacerad bänk med härlig utsikt över "Kullen".
Brödet, salamin o Epoisses Berthault (dvs osten) å aprikoserna smakade helt fantastiskt till den medhavda gåvan från Madame Simon Rollin (dvs den 2013 Domaine Rollin Les Vergelesses Premier Cru vi tidigare förfriskade oss med innan turen till SuperMarché). Nöjda efter mat å dryck anträdde vi vår återfärd mot civilisationen å Beaune...
...hemma i Beaune tog vi en tur i Marché aux Vins, en rundtur i Beaunes källarvalv med vinprovning. Intressant å lärorikt även fast vinerna var sådär. Ett vin var defekt, 2004 Gevry Chambertin som vi påpassligt påpekade. Doftade och smakade obehagligt av burksparris/ champinjoner. Sedan blev det lite mat på Les Negociants nära där vi bor. Vi delade på en Tagliatelle Carbonara å drack varsin Leffe. Väl hemma först en stund i badkaret, sen raklånga i sängen å tittade på halva Spanien mot Italien, innan vi gick ned till vårt Brasserie som tillhör hotellet.
Där åt vi en gigantisk Biff med bearnaise och strips, med en trevlig 2012 Domaine Rollin Cru Ille des Vergelesses Premier Cru. Desserten blev Crèpes Suzettes som flamberades vid bordet.
Till det en varsin Chartreuse, Charlotte grön å Stefan gul, serverad ur dubbelmagnum, sk Jeroboam. Tillsammans med doggybag och svullna magar, men så otroligt nöjda med dagen, avslutade vi den i sängen med underbara Island... Heja Lagerbäck!!

28 juni
Frukost 07:30. Två espresso och två croissants som vanligt. 08:30 på väg till Olivier Leflaive genom ett för i stort sett hela Bourgogne 2016 sönderfrostat vinlandskap. Alla appellationer blev drabbat och så mycket som upp till 80 % av vingårdarna i vissa delar blev förstörda, exempelvis Chablis, Pernand-Vergelesses och Pommard. Nåväl det är väl livet för alla typer av bönder. Vi passerade Pommard, Volnay, Mersault och slutligen Puligny-Montrachet och Olivier Leflaive som huserar mitt i byn på torget.
Bastien Gautheron mötte upp och vi fick en mycket bra och utbildande vandring genom historia och vinfabrik som avslutades med en provning i källaren där 2015 års premier cru och grand cru lagrades i fat. se hela provningen här !
En jättebra, informativ provning (å så fick som som seden bjuder en flaska med oss! :) )
Efter provning med medskänkt vin, gick vi till byns lilla rödbutik för att inhandla dagens lunch vilken innebar härliga bacon- och ostbröd samt två stycken godis-wienerbrön a la choklad å vanilj. Lunchen intogs på traditionellt sett på urspungsplats i Meursault tillsammans med 2013 Leflaive Puligny-Montrachet som vi under provningen förstås enbart smakat och spottat (liksom alla viner under provning).
Efter mat och dryck samt en stunds välbehövlig vila/sömn på muren var det dags att styra kosan hemåt. Efter sedvanlig fransk likör med örtsmak, en grön till fröken och en gul till konnässören, vivören samt trebarnspappan, tillika charmören, kröp vi sedermera ned i ett hett bad med skum samt vin från trakten.
Kvällens avslutades med traditionell Boeuf Bourgignon med vår kära Arlaud från Morey-Saint-Denis 2011 vilket lovprisades av den förföriskt, eleganta, charmerande och kvicka fröken Charlotte med högljudda bifall från den något nu grumlige konnässören Lembke. Vår hedonistiska utflykt avslutades tillsammans med underbar, flamberad Crepes Suzette och chokladtryffel samt ett sällskap med en kinesiska gäster som serverades den ena grand cru:n efter den andra utan att alls verka veta eller riktigt förstå vad de drack. Med en känsla av Red Obsession gick vi i vila... Tack för en fin tisdag!

29 juni
Frukost 08:09. Det blev det vanliga, två croissant och en dubbel espresso var. Rekapitulerade tisdagens äventyr och sen till Alain Hess för att inhandla dagens lunch. God askost och god korv samt en 2012 Morey-Saint-Denis Clos Sorbè från David Duband å sen en baguette från bageriet.
Tåget till Nuits-Saint-Georges gick 11:39. Därifrån cyklade vi genom Vosne-Romanee, ni vet byn med världens dyraste viner, La Tache, Richbourg, La Romanee för att bara nämna några.
Sedan vidare till Vougeot där Charlotte stolt bemästrade backen upp till Chambolle-Musigny med glans denna gång.
Från Chambolle gick det vidare till Morey-Saint-Denis och över gärdena förbi bl.a. Napoleons favvo vin Chambertin bort mot Gevry-Chambertin där vi tog en liten tur i den charmiga byn för att sedan återvända mot vingårdarna och lunchstoppet, som blev på typ samma ställe som i våras, dvs i kanten av Chambertin med Griotte-Chambertin på andra sidan vägen.
Vinet som föddes bara några 100 meter från platsen där vi satt, doftade röd frukt blandat med mörk, jordgubbar hallon och mörka körsbär och med ett skapligt djup och mineralitet. Smaken var dito med skaplig fyllighet frukt och bra syra. Ett vin präglad av den varma årgången med lite mer frukt och fyllighet men med mindre syra. Passade perfekt till ost, korv och baguette! Sol och vila för att orka återtåget mot Nuits-Saint-Georges och tåget hem till Beaune.
Väl i Nuits-Saint-Georges hade vi över en timme på oss innan tåget skulle gå, så vi slog oss ned på ett fik på ett mysigt torg i staden och beställde Orangina-läsk med mycket is, espresso och glass. Det var mums i värmen, vill vi lova!!
Tåget tillbaka gick 16.44 och vi var hemma vid hotellet typ halv 6, där vi fyllde i vår rutt på kartan och tog en liten kall öl på baren bredvid. Upp på rummet, duscha, svida om och så middag på vårt Brasserie på hotellet. Ett glas Meursault i väntan på maten, 2011 Jean-Michel Gauneaux MeursaultRostade fat i både doft och smak, gula äpplen, lite frukt, fet mineral samt låg syra. Besvikelse...
Grillad Monk-fish (eller kallad St Pierre, John Dory, St Peters fisk... ehh... en mycket speciell varelse hur som helst, men väldigt god!) med potatismos och en mycket god pastasallad som gick väldigt bra ihop med vårt val av vin, 2013 François Carillon Puligny-Montrachet Les Combette Premier CruFruktig, frisk, mineralisk, lite fatig doft med grillad citron. Torr, fyllig, fruktig, mineralisk smak med grillad citron. Ett friskt, fruktigt, elegant vin med lite fet struktur pga mineraliteten med underbar syra och bra balans.
Ännu en fin dag till ända. Trötta gick vi tidigt i säng. I morgon är det dags för nya äventyr!

30 juni
Idag blev det lite senare frukost än vanligt. Kl. 09:00 åt vi samma som vanligt, på samma ställe som vanligt! Cyklarna hade hämtats upp kvällen innan, så vi strosade vi runt lite i byn per fot, kikade i skyltfönster, köpte med oss små bakverk som vi hittade på ett litet konditori och åt dem i parken som låg bredvid.
Jaha, så blev det då dags att ta farväl av denna lilla fantastiska stad. För den här gången! Vi tar tåget mot Rhône och vår första anhalt där, Condrieu, kl 14:03. Condrieu är en appellation i norra Rhône som producerar vitt vin på druvan Viogner. Vinerna är ofta märkta av druvan som ger fruktiga blommiga viner med låg syra. Skördefönstret är mycket tajt, då för tidig skörd ger snipiga, vegetativa, trista viner medans för sent skördade druvor ger blommiga, feta viner med hög alkohol och låg syra. Fönstret rör sig bara om ett par dagar! En perfekt Condrieu är otroligt fruktig, blommig med bra syra (inte uttalad) och en fet, mineralisk karaktär. Vi har haft en mycket bra tid i Beaune och det är med lätt separationsångest vi ser fram emot kommande tiden i Rhône.