måndag 25 april 2016

Bourgogne 20-24 april 2016

Onsdag 20 april
Kick-off på Burgundy, Gamla stan, Stockholm
Vi åt krispiga, frasiga Fish and chips och till det drack vi en 2012 Saint Aubin 'Perrieres'.
Fruktigt med rostade nya fat med bra syra gula äpplen å smörigt. Passade bra till den frasiga, lite smöriga paneringen.

Torsdag 21 april
Avfärd från hotellet tidigt på torsdagsmorgonen. Flyget gick från Arlanda kl. 06.10 och vi var framme i Munich Airport 08.20.

I väntan på anslutningsflyget till Lyon delade vi på en Pretzel och till den drack vi Laurent-Perrier brut. Blev 2 glas! ☺
Beaune
Från Lyon tog vi tåget till Beaune och checkade in på vårt hotell. Strosade lite på stan och vid 17:30-tiden stannade vi till på Brasserie Carnot.
Vi intog...
...en underbar grön Chartreuse VEP och en Chassagne Montrachet som doftade rostade fat, grillad citron, med en smak härlig fyllig av mineral, rostade fat och citronsyrlig saftighet.
...en god gul Chartreuse VEP lite elegantare, mjukare sötare... nej, föredrar grön! Mersault var mycket god. Se CM + ett snäpp mer intensitet och fat men ändå elegant, saknar kanske lite syra... gott! Vi hade bokat bord till kl 19:30 men vi var lite småsugna innan dess, så vi slog oss ned utanför Cave des Hospices ungefär en timme innan. En fantastisk Assiette mix med ost och charkuterier och till det Mersault 2012 Sous la Velle Chavy och Chambolle-Musigny 2000 Les Charmes Roche de Bellene. Trista viner! (... man behöver inte dricka upp... tack!)
Väl på Le Bistro Bourguignon blev det, som vanligt, varsin Boeuf Bourguignon...
...och till det 2012 Morey-Saint-Denis Domaine Arlaud.
Vinet var jordigt stramt lite snipigt strävt... och... hm... är det verkligen bra?? Ne-hej, det var inte... kork... det blev en ny!☺
Medelstor jordig fruktig med hallon och mineralton. Torr, medelfyllig, fruktig smak av hallon och fet struktur som passar perfekt till grytan. Fast, blir nog bättre om nån timme! ☺
Vi avslutade med Jordgubbsmacaron med passionsfruktsorbet och en liten grön Chartreuse... Mums!

Fredag 22 april
Frukost på Au Grand Café kl. 08:00 (det ligger längst där borta...)
Kaffe å croissant
Cyklarna vi hyrt hade av misstag lämnats på hotellet vi besökte i höstas(!) så det blev en dryg halvtimmes promenad i det lite gråmulna vädret, innan vi kunde äntra cyklarna och ge oss av. Mot Chassagne-Montrachet!
Stannade till i Mersault vid 10-snåret. Där blev det färska plommon och en oh! mjum-mjum-mjum... såååå god Fanta! ☺
Färden gick vidare mot Chassagne-Montrachet.
Molnen lättade under färden och vi anlände något anfådda på avtalad tid strax före 11. Vi var rejält varma när vi klev av cyklarna och knackade på dörren hos Marc Morey.
Vi fick prova:
2014 Puligny-Montrachet Les Pucelles +
Vi gillade en Virondot bäst!! Köpte en och drack till lunch ☺

Lunch 1
Inhandlade lunchen i Puligny-Montrachet... intog den på kullarna ovanför Puligny med nybakt ost- och skinkbröd tillsammans med 'En Virondot'... (ops... shit! glas?!) halsandes 😆

Utsikten från muren vi satt på - helt underbar!!

Lunch 2
Efter cykelturen tillbaka till Beaune, knorrade det rejält i magarna så vi stannade cyklarna utanför Brasserie Le Carnot.
Ceasarsallad för Stefan och Sallad et Carnot (lufttorkad skinka smält ost och friterad potatis) till Charlotte. Vatten till + lokal öl av belgisk typ. Dessert: Colonel (citronsorbet med frikostig med vodka!! Hm...nja...alltså ne-ej..!) et Chartreause Verte (hm... ja-a!).

Middag
Vi hade bokat bord på Ma Cousine kl. 19:30 och väl där blev vi mycket vänligt bemötta av ägaren och dennes fru.
Till förrättblev det Foie Gras de Canard!! Liksom En masse (på bilden är mer än hälften uppäten)!! 😊
Till detta ett glas 2009 Meursault Dom des Comtes LafonMedeldoft, frisk, fruktig doft med rostade fat och gula äpplen. Torr, frisk smak med rostade fat och citron.
Till varmrätt för Stefan blev det 'Magret de Canard' (ankbröst) och för Charlotte 'Pigeon Entier Rotie' (rostad duva typ).
2010 Morey-st-Denis 1:er cru Les MillandesMedelstor, fruktig, fatig doft av jordgubb och lite vanilj. Ett torrt, fylligt, strävt stramt, syrligt, fatigt, fruktigt vin med lite jordgubb, vanilj samt mineral. Ett vin som bör avrundas med lagring men funkade bra ihop med maten, som var superb!!
Dessert: Charlotte - Pommes du tartes, Stefan - Mandelkaka. Till detta en 1956 Chartreuse Verte...  bästa!!! 😂

Lördag 23 april
Frukost på Au Grand Café kl. 09:00.
Kaffe å croissant x 2 i regnet under markisen i väntan på att marknaden ska starta upp. Inhandlade kyckling på torget, ost, korv och vin i lilla butiken och fick en "Mon Dieu, man-bara-måste-ha-bröd-med-på-picnic:en! Varasågod!" från hotellet☺. Sen blev det Côte de Nuits med cyklar på tåg. Tåget till Nuits-Saint-Georges avgick i tid kl 11:39.
Cykel via Nuits-Saint-Georges, Vosne-Romanee, Chambolle-Musigny, Vougeot, Morey-St-Denis och till slut Gevrey-Chambertin, där vi intog vår lunch i kanten av vingården Griotte-Chambertin, i kylan.
Nygrillad kyckling, baguette med god ost och god korv och 2013 Gevrey-Chambertin les CorvéesDoften var rödfruktig och fräscht ung. Smaken var fräsch, frisk, perfekt balanserad mellan rödfruktighet och lagom syra. Perfekt till kycklingen!! ☺
På cyklarna och iväg tillbaks mot tåget som vi missade med typ 2 min... Väntan följde i en kall väntsal 1,5 timme. Tåg hem till Beaune kl. 16:44.
Frusna kröp vi ned i badkaret med en strålande fin 2010 nånting bourgogne, sov en timme sen middag på hotellets bistro.

Middag
Le Bistro l'Hotel de Beaune 19:30 blev det f
örst en Charkbricka med rädisor, sparrismousse med gräslök och 2013 Chassagne-Montrachet les Ancegnières från Dom. Pierre-Yves Colin-Morey. Medelstor, fatig, mineralisk doft. Medelfyllig, syra+, fruktig, fatig, mineralisk smak med gula  äpplen och rostad citron.... gott! Därefter 'Okysst kyckling', dvs en kyckling som inte lagt ägg och fått levt lite längre innan 'they kill them' som sommelieren sa 😊. Vi tog in en 2012 Gevrey-Chambertin från dom Denis Mortet. Stor fruktig doft med röda bär och fin kryddighet. Torr medelfylligt fruktigt med syra+ jordgubbar och mineralitet å lång fatigt slut...gott och perfekt till maten men vi saknar frukten i längden😐
Dessert bestod av 3 kulor glass och Chartreuse verte VEP (serverad från en 3 liters Jeroboam). Söt, grön, örtig, torr, stark, intensiv, komplex smak... Mmm!

Söndag 24 april
Frukost på hotellet 07:05. Efter packning och att vi gjort rätt för oss på hotellet promenerade vi till tågstationen och var där i god tid före tågets avgång kl 09:00. Vi köpte biljetter och stod där i godan ro och... 08:37... PASSEN!! Ligger kvar i hotellets "safe"... Stefan tillbaka till hotellet. Kl. 09:00 sitter vi på tåget till Lyon - med passen! ☺

Lunch
Efter en 'intressant' 40-minutersflygning med ett tvåmotorigt propellerplan som tog 1 timme å 15 minuter 😨 satte vi oss ner på en av resaturangerna på flygplatsen och beställde Rösti med med allehanda tillbehör. Till det vatten och varsitt glas Prosecco. INTE värt priset!
Efter 4 timmars väntan i Zürich gick flyget och vi landade enligt tidtabellen på Arlanda strax före midnatt. Det blev taxi till hotell Reisen i Gamla stan där det inte krävdes mycket för att sömnen skulle träda in efter att huvudena landat på kuddarna.
SLUT PÅ EN MYCKET LYCKAD LÅNGHELG!!!