söndag 26 augusti 2018

1 juli - 9 augusti 2018 Den varmaste sommaren ever!

Söndag 1 juli
Idag fick vi finbesök till lunch av Sebastian och Susanna.
Till kvällen åt Stefan och jag helstekt fisk i ugn. Mums...
2-8 juli
Mycket stök med att fixa i ordning lägenheten i stan (som varit uthyrd och nu visade sig vara i uselt skick) inför visning för försäljning. Tips! Håll koll på till vem ni hyr ut, om ni hyr ut och inspektera lägenheten någon gång emellanåt...
Den 4 juli på väg hem. Vi stannade till och tog en öl på O'Learys vid Stockholms Central innan vi tog tåget hem. Mysigt och skönt att sitta i skuggan under markisen i värmen och titta på folk som gick förbi.
Till middag åt vi lite plockmat, bestående av korv, bacon, romanescosås, hemgjord majo och senap och till det 2012 E.Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde.
Den 5 juli åt vi räkor, hemgjord majo och hembakt bröd på balkongen. Till räkorna en sval 2016 Penfolds Reserve Bin 16A.
6 juli åt vi torskrygg med bacon och champinjonfräs och till det drack vi 2017 Duemani Sí rosé. 2017 tillverkas det 4.500 flaskor biodynamiska rosévinet Sí, av druvan Syrah. Vinet har spontanjäst och sedan lagrats i 300-liters amforor. Sí är en vackert blodapelsinfärgad rosé som bjuder på en elegant, djup doft med stenmineral, vinbär, med en kryddighet och apelsinfrukt och röda äpplen. Den har en intensiv smak med läcker struktur, blodapelsinsyra, fina tanniner och osande stenar. Eftersmaken är lång och tilltalande!
7 juli (vi har glömt att nämna fotbolls-EM!) såg vi på fotboll, drack Quinta do Javalis 10 Years Tawny och en liten skvätt 2009 Chateau Coutet, tillsammans med en bit ost St Agure.
8 juli gjorde Benjamin oss sällskap till middag och då serverades Oxfilé och vit sparris.
9-13 juli FÅRÖ!
Flyg från Bromma till Visby, där vi blev hämtade med bil av pappa Olle. Vi tog en sväng in till Visby och handlade lite innan vi åkte vidare mot färjan i Fårösund som skulle ta oss över till Fårö.
Det blev fika i hammocken innan vi åt pappas special och Kalles favorit, Sjömansbiff.
Vi tog promenader, lagade mat, tog det så lugnt vi bara kunde och hade det mysigt.
Sista kvällen för den här gången, åt vi middag på Fårögården.
Lördag 14 juli
Vi köpte tre stycken stora rödingar till middag. Stekte dem i ugnen och blev gruvligt besvikna då de inte var fräscha och smakade riktigt dåligt.
Söndag 15 juli
Till middag blev det hängmörad, utskuren biff med pinjenötssmör och grön sparris. Tror det var den här kvällen Benjamin hade med sig en flaska 2001 La Rioja Alta Gran Reserva 904, fortfarande mycket fräsch och fruktig.
Onsdag 18 juli
Öl- och Coca cola-paus på Bishops Arms.
Torsdag 19 juli
Rimmat sidfläsk med potatisgratäng och ugnsrostad svart- och grönkålsmix.
Fredag 20 juli
På morgonen tog vi bilen till Arlanda där vi mötte Anders, som skulle åka med Jonathan till Spanien, där mamma Annica väntade. Därefter åkte vi vidare för att fixa med lägenheten i Stockholm. När vi var klara där och efter att ha checkat in på Hotell Tegnerlunden och lämnat bilen i garaget, promenerade vi till Stureplan, där vi strålade samman med Benjamin. Vi hade bokat bord på Sturehof för lunch. Jag tog ett glas champagne och Stefan och Benjamin en Landsort Lager innan vi bestämde oss för ostron, räkor och en 2015 Dom. Marc Morey Chassagne-Montrachet, 1er Cru En Virondot. Vi avslutade lunchen, som verkligen var god och fräsch, med var sin magborstare, i form av en 2:a grappa.
Vi hade bokat bord på Svinet i Gamla stan på kvällen. Där åt vi deras meny, vilken bestod av ett antal tapasrätter och därefter helstekt fisk (Seabream?). Till fisken ville vi ha något vitt, och vi beställde en 2015 Gran Clos från Priorat till fisken. Vi avslutade med glass och en liten Chartreuse.
Lördag 21 juli
Vi var hembjudna till Eva och Thomas på middag och där lagade vi mat tillsammans. Det blev lax, blomkål, ett par kalla såser och sötpotatisfrites som vi sedan åt på uteplatsen.
Söndag 22 juli
Ingo och Tina var på besök hos Sonja så vi gick dit och fikade tillsammans med dem. Där fick vi sällskap av en liten, mycket hungrig igelkott som vi gav lite vatten och en liten gnutta kattmat. Igelkotten stannade kvar länge innan den till slut tackade för sig och gav sig iväg.
Onsdag 25 juli
Burratta med Stefans egen variant av Romanescosås har varit en ofta förekommande lunchmåltid den här sommaren. Underbart gott och verkligen en helt perfekt rätt i sommarvärmen!
Fredag 27 juli
Oxfilé, potatisgratäng och pepparsås och 2012 Quintus Le Dragon. Mmm... kan inte bli så mycket tjusigare va'?!
Söndag 29 juli
Vi tog en biltur till Västerkvarn och sedan vidare till Västerås.
Måndag 30 juli
SJ har inte varit särskilt lyckosamma med tågtrafiken under mycket lång tid. När vi skulle hem idag var det värre än vanligt och det gick inga tåg från Bålsta, dit ersättningsbussen tagit oss. Vi bestämde oss att inte stå i regnet på perrongen i Bålsta utan tog buss till Enköping, bytte till buss till Västerås och i Västerås tog vi in på ultramoderna och populära Steam hotell. Rummen var fina men i övrigt måste vi säga att vi kände oss lite besvikna. Restaurangen/Skybaren var kall och fuktig och baren på entréplan kändes stökig och rörig.
Vi beställde in en ost/charktallrik där osten var varm, trist och svettig och bloggade en stund. Vi sov dock gott och frukosten nästa morgon var hygglig.
Torsdag 2 augusti
Ost, salami och 2015 Maison de la Chapelle Irancy Les Beaux Monts.
Fredag 3 augusti
Finbesök kräver god mat! Rådjursfilé, inköpt på Åsby Kött- och Vilthandel, rödvinssås, tryffeldoftande hasselnötspuré och gräddstuvad spetskål. Drack vi Duemani-viner till måntro?
Lördag 4 augusti
Vi tog en liten sväng på stan och satt oss en stund i värmen på Bishops Arms innan vi gick hem och lagade middag.
När vi köpte rådjursfilén på Åsby, köpte vi även lammstek och den späckade och tillagade  vi på lördagen.