fredag 21 oktober 2022

Porto 20-23 Oktober 2022

Torsdag 20 Oktober

En tidig taxi till Bromma flygplats 04:30 där det visade sig att dom öppnade kl. 05:00 så vi fick stå ute å frysa lite innan vi fick komma in i värmen. Vi avgick i tid. Byte i Bryssel. Vi var hungriga men det serverades ingen mat så vi tog varsin Gin on the Rocks, en rosa till Lotta och en vanlig till Stefan, med Chips. Flyget gick utan problem och vi var framme i Porto på utsatt tid.
Vi tog bussen in till Porto som stannade på bussterminalen inne i staden typ 20 min gångväg till hotellet. Det regnade så vi preparerade oss med regnjackor, men de hjälpte föga i det skyfall och vindar nästan i orkanstyrka, som var, så det fick bli taxi. Det är mycket vägarbeten inne i Porto just nu så taxin var tvungen att köra jättelång omväg till hotellet. Så vid en punkt var det typ 5 min gångväg till hotellet så vi stoppade taxin, hoppade av och gick resten av vägen. Hotellet var beläget ovanför ett litet mysigt fik som också inhyste receptionen. Rummet var jättefint 3 😏branta trappor upp (utan hiss).
Vi packade inte upp utan vi gick en promenad ner mot floden för att hitta nåt för våra hungrande magar ty vi hade inte ätit nåt på hela dan, mer än lite chips på flyget. Vi slank in på ett litet mysigt hak, Bite, som serverade smårätter. Urvalet av vin och öl var begränsat så vi valde en Mateus Sangria som i alla fall var ursprungstypiskt då den gamla trotjänaren Mateus kommer från Douro. Till sangrian beställde vi 2 bites var, Slowly Stewed Pork Cubes with Pickles samt Octopus with Coriander Mayo and sweet Potatoes
Efter en välbehövlig och mysig lunch gick vi nedåt floden och promenerade längst vattnet, i det nu vackra vädret, med utsikt över Vila Nova de Gaia på andra sidan floden. Vi stannade till vid en restaurang och beundrade utsikten medans vi läppjade på varsin liten Super Bock, en vanlig till Lotta och en Stout till Stefan.
Efter en stund gick vi tillbaks längst stranden bort mot 'Eiffel-bron' (den som är inspirerad av Gustav Eiffel, han som byggde tornet ni vet) som går över till Vila Nova de Gaia för att vika av in mot stan igen och vårt hotell.
Vi hann vila en kort stund innan vi skulle på middag på restaurang Wine Box. Restaurangen ligger typ 10 meter från hotellet rakt över gatan och 2 meter från vårt fönster😁. Vi steg in i den välbekanta mysiga lilla restaurangen som också inhyser en vinshop. Vi hade tidigare utsett det vin vi ville dricka men som inte fanns tillgängligt nu😌. Ok, vi valde då ett vin från Douro 2013 Quinta dos Murcas VV47 som hade en stor, fruktig, parfymerad doft med inslag av viol, körsbär och torkad frukt. Smaken var som doften med bra syra och balanserad strävhet. Maten bestod av en köttstycke (Txuleton), några små tomater, 3 patrons och...chips? Köttet var exemplariskt och det hela passade mycket bra till vinet.
Till dessert blev det port såklart, Barao de Vilar 30 anos för Stefan och 2000 Dalva Colheita som tillsammans med en Chokladtårta för Stefan och Chokladmousse för Lotta blev pricken över i:et.
Klockan var nu lite över 7 PM men vi var rejält trötta och somnade snart, tillsammans med en dokumentär om Trump.

Fredag 21 Oktober
God morgon, Porto! Vaknade till denna fantastiska vy.
Sedvanlig frukost med bloggning på fiket, tillika reception, typ vid 8 fram till strax efter 10. Det så skönt med lugna mornar utan stress och 'annat' man ska göra.
Vi gick den korta biten bort till IVDP, Instituto dos Vinhos do Douro de Porto, vilket låg i en stor maffig byggnad ett stenkast från hotellet. Där kunde man gå en jättetrevlig 'tour' där det berättades om Portvinets och bordsvinets historia, topografi, appelationer, vintyper och mycket annat smått och gott.
Det fanns också möjlighet att prova olika typer av portvin, vilket vi gjorde. Vi provade, 2011 Quinta do Sagrado Vintage Port2004 Nieport Colheita Tawny Port och Portal 40 años old Tawny Port. Mycket trevligt där Vintagen föll oss mest på läppen.
Vi ville äta nåt och gick en runda på stan och hamnade på en trevlig liten 'sylta' vid vattnet med fantastisk utsikt över floden med alla båtar och Vila Nova de Gaia med bron, fästningen och alla Portvinshus längst kajen. Vi åt en 'traditionell' soppa med bröd och oliver samt en liten Super Bock och läste lite om Porto och Vila Nova de Gaias historia från Morernas intåg på 700-talet till det kristna tillbaka tagandet på 1100-talet.
Där satt vi och njöt av utsikten och lugnet innan vi sakta begav oss till Portvinhuset Churchill's för en guidad rundtur och provning. Vädret som är väldigt ombytligt från sol å varmt till plötslig regnskur som snabbt drar bort. Vi kurade i en dörröppning ett tag medans regnet drog bort.
Vi var lite tidiga så vi blev anvisade ett bord där vi blev serverade ett glas 2007 Churchill's Quinta da Gricha, ett bordsvin från Churchill's som är riktigt bra. Churchill's tillverkar c:a 500 000 flaskor per år (vilket är lite i sammanhanget) varav hälften är torrt bordvin. Sedan fick vi en liten rundvandring i deras lager, själva vineriet, Quinta da Gricha, ligger inåt land i Cima Corgo där de producerar Portvin och Douro vin från många vingårdar runt om i Douro. Churchill's stil på portvin är något torrare än andra producenter med en sockerhalt runt typ 100 gram/liter medans andra ligger på typ 120-150gram/liter. En trevlig rundvandring som avslutades med en liten provning.
Churchill's Reserve Port2005 Churchill's LBV och 2014 Churchill's Crusted Port. Reserve Port är en Ruby Port gjort på lite sämre druvkvalitet utan årgång och denna var mjukt fylligt och väldigt tillgängligt. Crusted port är en Ruby Port som vi har lite svårt att greppa men det var något som engelsmännen ville ha för att få en 'vintage' till ett lägre pris men med rejäl bottensats. LBV:n var bra med drag av en Old Tawny. LBV eller Late Bottled Vintage är en årgångs Ruby som görs genom att man lagrar vinet på fat några år extra efter de första 2 åren. Resultatet blir en årgångsbestämd Ruby med mogen vintage känsla. Om man inte vill vänta typ 30 år för att dricka en vintage så är LBV ett alternativ. Som en liten bonus bjöds vi på 1997 Churchill's Vintage och Churchill's 30 Años Old Tawny. Vintagen var fantastisk! men Tawny var inte långt efter. Nöjda och lite trötta vandrade vi hemåt.
Lite bloggande och vila innan middan som var på köttrestaurangen MUU en bit inåt city. Vårt hotell ligger vid vattnet och Porto ligger på en brant sluttning vilket gjorde att vandringen till restaurangen blev brant! Lite svettiga anträdde vi restaurangen strax innan 19:00 och precis innan himlens portar öppnade sig och ett skyfall dränkte både människor och gator.
Vi fick komma in tidigare och bjöds på ett Portugisiskt bubbel medans restaurangen förberedde sig för öppnandet. Vi blev anvisade till bordet och fick en första genomgång hur menyerna fungerade av personalen.
Vi bestämde först maten och det blev Tomahawk med sallad, potatiskaka och pepparsås. Vinvalet stod mellan 2016 Pintas och 2017 Conceito Unico både Douro viner. Vi valde Pintas vilket visades vara korkdefekt! Vi påpekade detta för personalen som hanterade detta mycket vänligt och korrekt. Det blev en ny flaska Pintas av samma årgång som också var defekt! Lite skamsna påpekade vi detta och personalen visade inga tecken på irritation eller sura miner. Nu valde vi Conceiton på personalens inrådan...och bingo!! Ett mycket bra vin med karaktär av druvan Touriga Nacional dvs lite mintig och blåbär i doften och detsamma i smaken. Vinet är en sk fieldblend. Smaken var fyllig, fruktig och fatig med mint, blåbär och lite torkad frukt med bra syra och lite lätt strävhet. Perfekt till köttet!
Till dessert delade vi en mycket god valnötskaka med karamelliserad vit choklad, parfait med whisky, glass med kaffesmak och vaniljcrunch. Till det drack Lotta en Quinta da Prelada 10 yrs white port och Stefan en Grahams 20 yrs tawny port.
Regnet hade upphört när vi mycket nöjda gick tillbaka till vårt hotell. God natt Porto!

Lördag 22 Oktober

Efter frukost och blogg gick vi över bron mot Graham's Lodge för en guidad rundtur med påföljande provning. Vi var väldigt tidiga men vi kunde hoppa in i en tidigare rundvandring. Det är bra med dessa guidade turer, man får liksom fräscha upp sådant som vi glömt eller inte visste. Rundturen inkl. en introduktionsfilm tog typ en och en halv timme, därefter var det dax att prova.
Vi hade valt att enbart prova Vintage Port. Graham's 1983, 2000 och 2016 Vintage1983:an uppvisade en ren medelstor doft med mint, eucalyptus och blåbär. Smaken var len, fyllig med mint och blåbär med bra syra och lång eftersmak. En god Vintage med helt klart mogen karaktär. 2000:an uppvisade en medelstor till stor, fruktig doft av blåbär och mint. Smaken var fyllig, fruktig med tydlig blåbärston, lite oslipade tanniner, bra syra och lång eftersmak. Ett kraftigt vin som behöver slipas av med åren. 2016:an hade en stor mycket fruktig doft med blåbär, mint och inslag av choklad. Smaken var fyllig, fruktig och förvånansvärt len med typiska blåbärstoner och choklad, bra syra med ett charmigt bett av tanniner. Förvånansvärt drickbar nu...
En jätterolig provning där 2016 var vår favorit och stärker oss lite att vi tycker om rätt ung Vintage Port.
Efter provningen utbytte vi lite funderingar omkring våra provningar med ett Kanadensiskt par som var med på rundvandringen men som provade lite andra typer av Port. Vi pratade en stund å bestämde att vi kunde väl äta lunch tillsammans. Sagt å gjort, vi fick ett bord i restaurangen på Graham's. Först fick vi en liten petichou. Vi åt Fisk- och skaldjurs soppa och till det delade vi alla på en flaska vit 2020 Quinta da Fonte Souto från Alentejo producerad av samma ägare som t.ex. Graham's, nämligen Symington Vinet funkade bra till soppan.
Efter det måste vi bara ta en Stilton, god gelémarmelad och 2010 Graham's Quinta dos Malvedos Vintage Port. Osten var gudomlig och träffsäkerheten i combon Stilton Vintage Port är oslagbar...mums!! Efter en trevlig pratstund gick vi från restaurangen tillbaka till Porto. Vi skildes åt utanför vårt hotell.
Vi bloggade klart fredagens äventyr och slappade fram till att vi skulle träffa Antonio med familj kl. 8 PM. Vi vandrade bort mot restaurang ODE som Antonio bokat. Den låg bara några minuters promenad bort från vårt hotell. Det var en jättefin kväll och vi gick genom gamla kvarter nere vid vattnet. Vi var där lite tidigt(som vanligt😁) å det gjorde inget vi  hann njuta av den fina kvällen ett tag. Efter en stund kom Antonio med fru och äldsta sonen. Det var roligt att ses igen, det var väl typ mars 2020 sist i Stockholm.
Vi gick in i den lilla men mysiga restaurangen som ägs av en god vän till Antonio. Vi fick platserna närmast det öppna köket, 'Chefs table' typ🙂. Antonio dricker inte Sparkling Wine så det fick bli Champagne istället 😉 Champagne Les Vignes De Montgeux extra Brut Blanc de Blancs från producenten Jacques Lassaigne som serverades tillsammans med Pancetta, Färska Ostron och en Grillad Sardin sandwich. Det hela var fantastiskt gott med ostronen på topp.
Till huvudrätten åt Stefan å Lotta Bläckfisk med Bläckrisotto. Till detta promotade Antonio ett av sina vita viner 2019 Quinta do Javali Clos Bonifata Branco som vi inte provat förut och den hade medelstor doft med mineralisk kalkighet. Smaken var fylligt frisk med härlig mineralitet. Ett gott vin som passade till Bläckfisken. Antonios fru och son åt Ribeye och till det serverades 2018 Quinta do Javali Clos Fonte de Santo Red Capsul som Lotta å Stefan smakade på tillsammans med varsin bit Ribeye som värden insisterade på måste smakas.
Innan vi övergick till desserten ville Antonios son låta oss smaka på hans egna vin som han vinifierar tillsammans med en kompis i Porto. Han har nämligen börjat göra vin med druvor från Vinho Verde med druvan Alvarinho. Alvarinho från Vinho Verde är ofta helt oekat men här hade vinet legat halva tiden på ståltank och halva tiden på använda barriques. Vinet  2018 Repartido Wines Alvarinho var friskt, fruktigt med lätt fat ton lätt till medel fylligt med en liten fet kropp. Kanske saknades det lite syra som skulle göra vinet mer intensivt. Men gott!
Till dessert blev det Kaffe för alla plus en Cheesecake för Lotta och 'Grandmas Pudding' för Stefan som var ett recept från ägarens mormor. Desserterna var mycket goda. Å vad passade inte bättre än lite Quinta do Javali 20 años Tawny Port. Tiden flög iväg och vi hade trevlig och vips så var vi själva på restaurangen som sedan ett tag var stängd och personalen började packa ihop för att avsluta kvällen. En mycket trevlig kväll var tillända. Vi skildes utanför restaurangen och vi vandrade sakta, i den för tillfället regnfria kvällen, den korta biten hem till hotellet. Somnade bums.

Söndag 23 Oktober
Frukost som vanligt 08:30. Det hanns inte med nån bloggning denna morgon ty taxin kom 10:00 för att köra oss till flygplatsen. Där flyget blev typ 1 timme försenat. Vi käkade en macka å drack lite kaffe medans vi väntade. Bloggade offline på flyplanet. 2 timmars väntan i Bryssel å hemma i Stockholm på Tegnér typ 22:00
Den här korta resan har varit jättebra, intensiv med ändå lugn och trevlig med bra centralt hotell, lugna rätt sena mornar å mysig frukost,  jättebra middagar, lärorika provningar och gemenskap med vänner å nya bekantskaper. Och fastän vädret har växlat från sol å varmt till häftiga skyfall så känns det som om vi har haft sol hela tiden🌞.