söndag 2 april 2023

Beaujolais 1-4 april 2023

Lördag 1 april
Kvällen innan sparkade vi av vår resa med några goda franska ostar, kex, en liten flaska Champagne Bollinger Special Cuvée och The Sum of All Fears.
Taxin hämtade oss kl 04:00 och tog oss snabbt och smidigt till Arlanda. Planet mot München avgick i tid kl. 06:00. Vi fick en väldigt god och mysig frukost på planet.
Münchens flygplats vimlar av taxfree butiker och restauranger. Efter att ha handlat lite luktagott hittade vi Lufthansas Business Lounge där vi satt oss vid ett bord med varsitt glas öl å lite andra godsaker tills det var dags att ge oss av till gaten och flyget mot Lyon.
Något försenade lyfte vi och blev straxt serverade en lättare lunch.
Bilen mötte upp oss på flygplatsen och körde i imponerade hastighet (han körde snabbast av alla!!) till slottet Chateau de Pizay där vi ska bo i tre nätter.
Det kurrade i magen så efter att ha blivit visade vårt rum och packat upp, gick vi till baren och tog ett glas vin och åt lite ost och korv.
Efter välbehövlig vila blev vi hämtade av en taxi vars chaufför körde oss lite virrigt till restaurant L'Ecume Gourmande i en liten by nånstans. Vi kom dit typ 20 minuter innan restaurangen öppnade så vi fick släntra omkring i byn en stund tills vi fick komma in.
Vi fick ett fint bord inne i restaurangen och beställde var sitt glas champagne Lanson Le Black Réserve medans vi tittade i menyerna.
Vi bestämde oss för den av menyerna som hette Menu Plaisir. Till förrätt var det Marinerad lax, rödbeta preparerad på olika sätt och en gräddcreme smaksatt med gin och bergamott. Till huvudrätt Biff Rossini med anklever, rostad potatis och sås.
Den började dock med två små getostsnittar följt av... nåt annat i två små glas.
Till den goda förrätten passade champagnen mycket bra!
Till huvudrätten Tournedos Rossini passade vårt vin 2012 Chateau de Beaucastel mycket bra. Köttet med anklevern och vinet passade mycket bra ihop! Till efterrätt fick vi chokladfondant valrhona à la jättestor, frukt och mangosorbet som passade suveränt ihop med den gula och gröna chartreusen!
Sammanfattningsvis kan vi säga att vi hade en fantastisk middag med mycket bra service, god mat och fantastiska viner i ett lugnt tempo (vi kom dit klockan sju och taxin hämtar oss klockan halv elva). Straxt innan vi gick kom en dam i sällskapet vid bordet bredvid fram och undrar om Charlotte möjligtvis var en känd författare eller journalist, vilket Charlotte å det bestämdaste dementerade. Damen (och övriga i sällskapet) kändes dock inte övertygade... 😁
Efter en mycket härlig dag och kväll somnade vi bums.

Söndag 2 april
Dag 2 och dags för provningar. Beaujolais AOP är den heltäckande appellationen (lägsta klassen), där Beaujolais Villages AOP (högre klass) med sina 39 byar ingår. De 10 bästa byarna, alla liggande i norr, får åtnjuta beteckningen Cru Beaujolais (högsta klassen). Byarna (egna appellationer) är; St-Amour, Juliénas, Chénas, Moulin-à-Vent, Fleurie, Chiroubles, Morgon, Regnié, Côte de Brouilly, och Brouilly.
Vaknade efter att sovit gott och typ prick 7 var vi vid frukosten, där vi satt länge och avnjöt allt det goda.
Sen gick vi en promenad runt ägorna i det lite gråmulna, småregniga men rätt sköna vädret. Lite bloggning på rummet å sen gick vi och provade Chateau Pizays viner i deras provningsrum.
Vi provade 12 viner, rosé, vita viner, röda viner å söta vita viner med olika karaktärer å kvaliteter. Vi gillade faktiskt rosén och en Cru Beaujolais, Chateau de Pizay Morgon Cuvee les Sybarites. Sammanfattningsvis tycker vi att de två lägsta klasserna är väldigt bäriga och syrliga och svåra att ta till sig, medans viner i Cru Beaujolais klassen (10 byar) kan vara bra men ingen garanti.
Emedan vi provade hade de börjat hela gratiseventet med en typ lunch där områdets restauranger hade bidragit med otroliga Paté skapelser som besökarna tillsammans med producenternas viner framställda för var och en att ta del av.
Lotta armbågade sig fram i havet av glupska besökare och fick tag på några bitar av dessa delikata patéer, en med fois gras och nåt kött var superb.
Nöjda med lunchen började sedan själva provningen med typ 80 producenter med olika typer och kvaliteter på vinerna. Vi var tvungna att ha en strategi för dagen för att hinna/orka prova. Vi gick på Cru Beaujolais-byarna Fleurie och Moulin-à-Vent. Vi orkade med nästan alla producenter som hade viner från dessa byar. Vi hittade 2 producenter som var jättebra och som inte hade svensk importör. Domaine Chignard med kanonbra Fleurie och Domaine de Collette med Moulin-à-Vent. Rätt slitna med glada och nöjda traskade vi de 100 meterna hem till rummet där lite vila och ett varmt bad hägrade.
Klockan 19:00 hade vi bokat bord på slottets restaurang. Vi kom dit en halvtimme innan och blev hänvisade till slottets bar där vi beställde var sin GT som vi blev serverade tillsammans med lite snacks.
När klockan närmar sig sju gick vi till restaurangen och där tittade vi i menyn samtidigt som vi läppjade på var sitt glas något översyrlig Champagne Veuve Renard de Beaumont.
Vi fick in 3 st små fina aptitretare som smakade förvånandsvärt lite.
Förrätten, Het avocadokräm toppad med hummer samt tjusiga klickar av hummerkräm och segel av majs, var en skapelse som skulle låta gästen drömma sig mot havet men levde inte riktigt upp till visionen. Det som räddade rätten var de tjusiga hummerklickarna som lyfte rätten någon.
Vi var väldigt spända på vad vår huvudrätt skulle leverera. Gösfilé med sötpotatis, rättika, små kräftstjärtar och kräftsås.
Vinet 2020 Meursault från Louis Jadot var underbart silkig med bra syra och härligt fatton. Fisken var god om något överkokt.
Efterrätten, en skön skapelse med diverse frukt på mandelkakor och glass. Till det, en liten GRÖN.
Som helhet en trevlig kväll med mysig miljö på slottet, bra service, skaplig mat, bästa vinet och underbart sällskap.

Måndag 3 april
Typ sovmorgon med långfrukost 07:30.
Provningarna börjar kl 10:00 på fem olika producenter. Chateau de Pizay där vi bor, Domaine de la Javerniere, Caveau de Morgon, Chateau de Poncié och Chateau de Corcellas. Det går bussar var 20:e minut runt mellan dessa ställen. På varje ställe är det ett stort antal producenter (totalt ca 300 st) från olika klasser och kvaliteter. Det är en stor 'happening' där nere och det är resauranger, importörer, somelierer och annat branchfolk blandat med 'vanligt' folk som festar i 2 dagar. Det bjuds på lunch och vin på alla ställen, det är verkligen en stor fest. De räknar med typ 25 000 besökare på 2 dagar.
Nåväl vi hoppade på bussen c:a 10:30 från Ch Pizay och skumpade iväg mot Domaine de la Javerniere där lunchen var framdukad bestående av Patér och annat småplock. Vi tog några bitar paté och en smutt vitt vin. Sen vidtog provningsrundan.
Idag hade vi bestämt oss för Cru Beaujolais från Saint-Amour och Morgon. Vi provade runt men hittade inga producenter som vi gillade tills vi kom till Jean-Etienne Chermette som hade en bra Cru Beaujolais Morgon och en förvånandsvärt bra Beaujolais (rött) som vi utbytte visitkort med. Han hade skapliga volymer och ingen importör i Sverige. Kul 😁.
Efter ett tag kände vi oss nöjda och gick för att vänta in bussen till Caveau de Morgon.
Efter stunds väntan kom BBB-bussen och snart var vi framme vid Caveau de Morgon.
Vi provade runt men fastnade inte för något så vi gick ned på byn för att handla lite käk till kvällen. Tyvärr var allt stängt för lunch så vi gick tillbaka till provningen där de hade börjat servera lunchen vilken bestod av Baguette med helgrillad skinka och senapssås.
Vi tog för oss och njöt i solen av maten och ett glas vit Beaujolais på chardonnay. Nöjda å mätta såg vi plötsligt att BBB-bussen stod å väntade på passagerare så vi tog med oss kvarvarande baguette (perfekt till kvällsmat)och sprang bort till bilen som snabbt och smidigt tog oss till Chateau de Poncié.
Väl där var lunchen i full gång och det var fullt med besökare på uteserveringen i det soliga vädret. Lunchen bestod nån typ av grillad grov korv som serverades med ost, typ fransk lantost, nån sås som vi inte identifierade och bröd såklart. Även ostron för den som tordes😏.
Allt vin som serverades på provningen var ekologiskt, även 'herrarnas' 😁. Vi hittade en producent här som var bra men tyvärr hade importör i Sverige. Vi fick med oss lite ost och bröd från lunchen till kvällens middag. Efter kort väntan satt vi åter i BBB-bussen på väg till nästa och sista stopp, Chateau de Corcellas.
Efter all röd Beaujolais bestämde vi oss för att prova rosé och vit Beaujolais. Dessutom provade vi ett jättebra vitt från Macon (inte Beaujolais), Chateau de la Greffière som vi utbytte visitkort med.
De vita Beaujolais på Chardonnay vi har provat uppvisar en fet mineralitet med låg syra som gör vinerna 'baktunga', och detsamma upplevde vi på denna provning.
Däremot provade vi en rosé från Beaujolais som var fräscht torr med tydliga toner av smultron och jordgubbe, Domaine du Père Benoit Fruiandise Rosé. Kort utbyttes. Det var den sista anhalten och BBB-bussen körde oss till vårt hotell på Chateau de Pizay. Lite trötta men nöjda med dagen strosade vi in på provningen på slottet och tänkte att vi skulle ta ett glas av producenten vi gillade bäst här. Sagt och gjort, vi tog varsitt glas och satt oss utanför i soldiset och njöt av vårt första glas Cru Beaujolais som vi inte spottade ut.
Tillbaka på rummet blev det blogg och middag bestående av rester från luncherna idag, dvs Baguette med grillad skinka och ost. Tanken var att kolla nån film på telefonen men tiden hade runnit iväg så vi gick för att göra oss oskyldiga på hotellet. Efter det blev det packa och sova. Taxin hämtar 07:00 imorron.

Tisdag 4 april
Kl. 06:00 väcktes vi av telefonens alarmsignal och kl. 07:00 kom taxin som körde oss de ca 45 minuterna till flygplatsen Saint Exupéry i Lyon.
Flyget till München blev något försenat men vi hade gott om tid att köpa ny luktagott till Stefan (eftersom plastpåsen man är tvungen att stoppa flytande i för säkerhetskontrollen gick sönder, flaskan föll i golvet och gick i tusen bitar) och sedan äta en liten frukost innan planet gick.
Framme i München tog vi oss till Lufthansas Business Lounge, bloggade i lugn och ro tillsammans med lite tilltugg bestående av varsin Franziskaner Weissbier, en pretzel och lite korvar.

Resan har varit mycket avkopplande och intressant med mycket ny kunskap av olika kvaliteter och klasser i Beaujolais.
Vi har provat otroligt mycket vin de här 3 dagarna. Kvalieten skiljer sig mycket mellan olika klasser och producenter och generellt kan vi konstatera att Cru Beaujolais är att föredra emedan några röda Beaujolais var riktigt bra. De vita upplevde vi som fruktiga men inte tillräckligt friska. Maten har varit mycket ambitiös med både toppar och dalar.
Som helhet en mycket trevlig, avkopplande och lärorik resa.