fredag 8 juli 2016

Några dagar i Biarritz, sommaren 2016

8 juli
Tåg, tåg, tåg... framme i Biarritz typ 17:00.
Vi tog bussen från tågstationen in till staden och efter incheckning gick vi ut på stan och tog ett glas Välkommen-till-Biarritz-Champagne invid strandpromenaden, sen blev det mat på den mysiga hamnrestaurangen Chez Albert.
Fantastiska ostron, hummer med liksom en aaaning mycket majjo samt havskräftor med dito. Till det en 2014 Domaine Chavy-Chouet Meursault Les Narvaux, som var ett fatigt, fruktigt, friskt vin med citrus och rostad fat och medelbra syra. Passade kanske inte så jättebra till skaldjuren då fatet bröt lite, men lite(!) majjo räddade dock det hela.
Tillbaka i sakta mak genom staden till Hotellet o Rummet med Fantastisk havsutsikt på 7:e våningen...
God natt!

9 juli
Kl. 08:15 serverades schysst frukost på hotellet varefter det blev en liten upptäckspromenad genom staden med fika på ett trevligt café.
Vi kikade lite i affärer och i en av dem hittade vi fiffiga strandstolar som vi köpte var sin av och i en annan köpte vi en snygg och mycket praktisk bag.
Vi gick tillbaka längs stranden där vi slog oss ner i de nyinköpta stolarna och låg en stund och kikade på vågorna och bara kopplade av. När hungern gjorde sig påmind, tog vi en promenad längs stranden bort mot den lilla hamnen där bl.a. den restaurang vi var på kvällen innan låg.
Nu slog vi oss ned på en annan av dem och vi beställde grillade sardiner (Charlotte) och gambas (Stefan), en extra strips och, eftersom vi nu närmar oss Spanien, en hink Sangria. Underbart!
Efter lite mat tog vi oss upp på berget vi hade som utsikt när vi åt lunch. Därifrån hade vi en helt fantastisk vy över staden Biarritz. Då vädret skvallrade om mer sol återvände vi till hotellet och badkläder påfördes. Med de nyinköpta stolarna och solsken i blick gingo vi ned till sandstranden igen, där likasinnade sedan länge legat i solen och badat i kalla vågorna stora.
Efter tvenne timmar, som vi skulle velat varit några till, kände vi oss tvungna att förbereda kvällen med hårtvagning och behövlig vila. Efter ett kort stopp i champagnebaren styrde vi sålunda de 50 metrarna till det som just nu äro vårt hem. (P.S. Charlotte tycker plötsligt att kräftröd är brun... Stefan förstår ingenting... än!)
Kvällens mat intogs på nytt på 'Chez Albert' i den nu fleromnämnda hamnen. Det blev hummer naturell (igen!) och en flaska 2014 Domaine Chavy-Chouet Puligny-Montrachet Les Enseigneres. Maten var perfekt och vinet var friskt mineraliskt men i övrigt ganska medelmåttigt utan nämnbar frukt.
Sen blev det mmjummjummjumm... mmjukglass på Grand Plage och en jävligt bra koncert vid ett av hotellen nere vid stranden, med nåt franskt band som spelade covers. Riktigt kul och bra! ...sen sova...

10 juli

Efter stor frukost i lugn och ro tog vi adjö av det fantastiska hotellrummet och begav oss mot busshållplatsen, där bussen skulle ta oss till Biarritz Airport och vidare äventyr.