söndag 10 juli 2016

Några dagar i San Sebastian, sommaren 2016

10 juli
Efter stor frukost i lugn och ro tog vi adjö av det fantastiska hotellrummet och begav oss mot busshållplatsen, där bussen skulle ta oss till Biarritz Airport.
Vi väntade med spänning på att flyget från Skavsta/Nyköping skulle anlända med våra söner. Flyget med grabbsen anlände på uttalad tid. Gissa om det var roligt att se dem! Vi käkade baguette och drack lite kaffe på flygplatsen i väntan på att bussen till San Sebastian skulle gå. Bussresan gick snabbt och vi var framme i San Sebastian i god tid innan vi kunde få tag på nyckeln till lägenheterna vi hyrt.
Så vi gick lugnt genom staden och satte oss på ett café i utkanten av Gamla stan (där lägenheterna låg) och drack välkomstsangria och Coca Cola tillsammans.
Efter diverse trassel med incheckningen, inköp av frukost, matchtilltugg och hygienartiklar så blev det en Pintxos-runda med txakoli, öl samt Coca Cola.
Vi tog en promenad till strandpromenad och sedan avrundades kvällen med hemmakväll och EM-final i fotboll med chips, öl och en halv flaska Ardanza 2005 från La Rioja Alta som var lädrig och lite trött. Den trista, jämna matchen slutade till Portugals favör och när den var slut kändes det rätt skönt att krypa till sängs!

11 juli
Kl. 07:30 tog vi (Stefan och Charlotte) en promenad i ett grått regn av fina droppar runt berget och efter den, standardfrukost på Oiartzun. Väl hemkomna dukade vi upp till frukost. Efter lite vila gick vi (Charlotte, Stefan o Benji) till vår pintxos-bar, tvärs över gatan, för varsin espresso.

Vid lunchtid tog vi en promenad med familjen runt berget och åt sedan lunch på en av hamnrestaurangerna. Det blev friterade bläckfiskringar (Charlotte, Stefan och Kalle), grillade sardiner (Benji) och "lövbiff" till Jonte. På väg tillbaka tog vi vägen förbi Gandarias där vi såg: Pintia 2010 på glas à 6€! Det blev förstås var sitt till Charlotte, Stefan o Benji. Öl till Kalle och, jodå, Cola till Jonte :). Barnen återvände till lägenheten och vi gick och handlade. Kort, kort vila och så kom Sebastian och Susanna och det blev lite samkväm i köket. Strax efter 6 träffade vi Christoffer med flickvän på "vår" sportbar. Drack en txakoli tillsammans och bestämde att de skulle följa med till Gandarias.
Det blev en mycket trevlig kväll på Gandarias med nära och vänner. De flesta åt Txoleta, Sebastian åt grillad turbot och Susanna åt räkor. El Puntido 2012 blev följeslagaren till köttet. Vinet var fruktigt, lite fatigt, koncentrerat med tydlig strävhet och mycket lakritz, örter och bra fräsch syra. Doften växte i glaset under kvällen och vinet var perfekt till köttet. Dessert till alla med Orojo :) Slut på en fin dag....

12 juli
Morgonpromenad runt berget 07:30 i ett grått regn av fina droppar med standardfrukost på Oiartzun på tillbakavägen. Sen släntrade vi iväg hem till lägenheten å fixade frulle åt barnen. Efter frukost blev det espresso på vår pintxos bar. Sebastian å Sanna ville shoppa skor så vi andra tog en promenad längs strandpromenaden i det lätta regnet. Lite frusna å mycket kissnödiga vände vi tillbaka längs bort på den härliga strandpromenaden och tog oss till restaurangen Ubarrechena i Gamla stan, där Sebastian och Susanna slöt upp.
Charlotte, Stefan å Kalle åt en jättegod paella. Sebastian å Benjamin åt någon form av amerikansk sallad, Sanna åt Calamare å Jonathan åt hamburgare... mysigt!
Barnen gick hem men vi tog ett glas Pintia på Gandarias i lugn och ro och köpte sedan med oss en flaska Txakoli hem från vinbutiken mittemot. Efter en stunds vila tog Benjamin och Sebastian på sig löparskorna och sprang en runda. Vi gick och handlade frukost, snacks å godis. Lite samkväm på kvällskvisten innan vi gick på Txakoli-runda ledd och planerad av Sebastian.
Först blev det Gandarias med Txakoli för de som ville, sen fortsatte vi runt hörnet för nästa bar på rundan. Sebastian blev plötsligt dålig så han å Sanna gick hem... mycket trist :(. Vi andra åt upp det som beställts och drack tillika den goda sangrian och ölen.
Vi fortsatte till vår bar 'Bar Sport' där vi intogo väl utvalda delikatesser från den dignande disken. Öl var dryckesvalet och Keler var namnet. Sedan blev det glass och sen snabbt hem då blåsorna var fyllda till bristningsgränsen igen. Lite eftersnack, sen blev det sängen... god natt!

13 juli
07:30 promenad runt berget och efter den frukost kl 08:15 på Oiartzun. Sen hem till hungriga barn.
Det var planerat för bad, men efter kepsköp och störtregn blev det istället inköp av färgglada regncapes och vandring med hela klanen upp på berget till San Sebastians skyddshelgon.
Det var väl värt den branta vägen upp. Underbart vacker utsikt över hela San Sebastian och lite till! Regnet avtog på vägen ner, så det blev direkt till stranden för ett par timmars sol och bad. Äntligen!
När molnen åter, snabbt, drog ihop sig packade vi ihop våra grejer och han få ett par minuters försprång tills himlen öppnade sig och övriga strandgäster rusade upp för att ta skydd. Stranden tömdes på ett par minuter! Vi bestämde oss för en hemmakväll så det blev till att handla diverse godsaker som t.ex. pizza och vin. Pintia 2011 och La Rioja Alta 2005. Men innan hemgång blev Pintxos på Gandarias för alla. Eftersom Jonathan blev lite besviken på sin korv på Gandarias och Stefan dessutom var extremt sugen på mer mjmmjmmjm så slank vi in på Sportbaren där Jonathan fick sin efterlängtade korv.
Efter viss komplettering och nåt Txakoli dukades bordet upp för vår hemmakväll. Den bestod av fina korven, skinkan, osten och vinet från delikatessbutiken å så pizza... Efter lite reseskildringar och 'roliga historier' gick vi nöjda till sängs.

14 juli
Något senare, kanske 08:00 tog vi promenaden runt berget och sen standardfrukosten. Efter barnens frukost gick vi till stranden.
13:30 blev det lunchbaguette som vi åt på parkbänk å sen gick vi ner till stranden igen. Sebastian å Sanna gick snart för att packa. Benjamin stack iväg på en träningsrunda, Kalle tog en promenad i omgivningarna å Stefan, Charlotte å Jonte blev kvar en liten stund till på stranden för att förenas med Kalle på Gandarias och sedvanlig Pintxos med Pintia 2010/11. Jonte lite sur som brukligt är för att han inte fick "sin" korv. Återställde Jonathans goda humör med ett besök på Sportbaren där Kalle prövade crêpes med champinjonfyllning å Jonathan fick sin efterlängtade korv:) Sebastian o Sanna kom och tog var sin cafe con leche innan de tog adjö och tågade mot busstationen. Kalle o Jonte gick upp i lägenheten och vi gick och köpte snacks och dricka som vi intog i köket tillsammans. Klockan hann bli rätt mycket innan vi kom iväg ut för att leta efter någonstans att äta.
Efter att blivit lovade bord på Ubarrechena, där vi åt lunch tidigare, och återkommit flera gånger, gav vi upp och hittade till slut, då klockan hunnit bli ca 22:15, ett bord på... Wine-nånting (mittemot Gandarias) där vi åt hamburgesas utom Kalle som åt Gnocchi Carbonara typ. Vin till 2013 Contador Predicador (Benjamin Romeo). Fruktig, god... :) Sen hem mot sängen!

15 juli
Promenad vid halv åtta-snåret och sedan standardfrukost. Vi köpte med oss två baguettes från bageriet intill, en till barnens frukost och för mackor till stranden. Efter frukosten i lägenheten blev det sedvanlig kaffe med ev. frukostpintxos på Sport Bar.
Därefter - Tjohoo! Mot stranden! Fantastiskt väder. Strålande sol och ca 21°. Skönt i det salta havet som inte hade så stora vågor idag. Kalle stannade kvar hemma för att ta en utforskningspromenad genom staden och sedan ansluta för lunch och för EPPKC eller EftermiddagsPintxosPintiaKelerCola. De medhavda mackorna intogs som typ lunch, ihop med sangria, öl och cola.
När vår skugga försvann gick vi salt-strandiga sakta till Gandarias för standard-after beach, som alltid avslutas med ett besök på Sport Bar där 'korvmackorna' står högt i kurs :). Efter det gick vi och handlade för frukost och för mat hemma ikväll.
Det blev pasta carbonara med färsk pasta, bacon, äggula och parmesan. Till det öl, cola och 2011 MacanVinet var mörkt, nästan svart med tydlig druvfrukt, fat och frukten i form av mörka körsbär, laktritz, blyerts, bläck och tydlig strävhet som harmoniserade med syra och mineralitet. Needless to say... Gott!!
Efteråt blev det glass på Oiartzun och en underbar solnedgång vid havet. Trötta äntrade vi lägenheten för en liten nattfösare och snack vid bordet innan det var dags för sängen.

16 juli
Sista dagen... Promenad runt berget 08:10 och idag var det helt klarblå himmel... Så härligt, så vackert! Vi avslutade promenaden med frukost 08:38 på det lilla torget, i solen utanför konditori Oiartzum.
Inköp av frukost- och lunchbaguetterna på bageriet och sedan hem. Kalle och Benji stannade kvar när vi gick till stranden men kom ner vid lunchtid. Solen strålade och vattnet var skönare än någonsin.
Efter badet blev det förstås först PPKC+Pintxos på Gandarias och sedan Korven med stort K till Jonte på Sport Bar. Klockan 20:00 hade vi bokat bord på Gandarias. Det blev Piglet för Stefan, Baby lamb för Charlotte å Kalle, Turbot för Benjamin och Lamb chops för Jonathan. Till detta en 2013 Viñedos de Páganos La Nieta.
Vinet hade en underbar frisk å fräsch doft av frukt, fat och mineral med laktritz, lavendel, choklad och mörka körsbär. Smaken var intensivt tät, medelfyllig+, tydligt sträv med en frisk syra. Fruktig, fatig, mineralisk med tydlig lakritz samt mörka körsbär. Ett underbart tätt, generöst, fruktigt, friskt, vin med rejäl strävhet som harmoniserade med syran och frukten.+++ Baby lamb och Piglet med sin fethet och den knapriga stekytan var perfekt till denna unga underbara Rioja. Till dessert blev det glass för Kalle och Jonathan och chokladfondant för oss andra. Till det Orojo och/eller Herbas och Cola och öl. Mätta å belåtna vandrade vi sakta hemåt...

17 juli
Kl 05:15 ringde klockan och vi började packa ihop våra pinaler och göra oss klara att gå till bussen som skulle ta oss till Biarritz flygplats.