onsdag 12 juli 2017

Bordeaux 9-12 juli 2017

Tågresan till Bordeaux gick dnabbt och problemfritt. Värmen i Bordeaux var avsevärd när vi gick med våra väskor till hotellet en halvtimme bort. Vår värd väntade på oss. Vi checkade in och gick sedan för att hitta nåt att äta.
Knappt 50 meter från hotellet låg Le Petit Commerce som vi har positiva minnen från vid tidigare besök. Sagt och gjort, vi slog oss ned och Stefan beställde Mix of Grilled Fish och Charlotte Mixed Shellfish. Till maten blev det en gammal bekanting, Bernard Magrez, han ni vet som bla äger Château Pape Clément. Det här vinet, 2013 Château Magrez Fombrauge, var från Saint Emilion och består av 40% Semillon, 30% Sauvignon Gris och 30% Sauvignon Blanc och är såklart inte klassificerat i Saint Emilion då vinet är vitt och går därför under Bordeaux appellation. Färgen var ljust guldgul med en medelstor+ fruktig, fatig och lite blommig doft med honung, krusbär, brynt smör och mineral. Smaken var snustorr, fruktig, fatig och blommig av krusbär, brynt smör och mineral. Ett fräscht, friskt och fruktigt vin med exotiskt touch. Maten var god och Charlottes gigantiska hög av allehanda skaldjur kunde gjort den mest hungrige mätt av bara åsynen.
Efter inköp av en glass på torget nära vår lägenhet gick vi en sväng ned till vattenbassängen vid hamnen, en stor 1 dm djup bassäng där folk svalkar sig i värmen. Efter lite vila på hotellet rekade vi lite i staden, bla till torget vid Operan där turistinformationen och morgondagens mål Le Bar à Vin ligger. En vinbar där blivande sommelierer jobbar. Kvällen avslutades i vimlet på vårt torg med varsin öl.

Måndag 10 juli 2017
Frukost på Cajou Caffé en bit bort från lägenheten. Charlotte köpte croissant på bageriet runt hörnet och den vanliga espresson väckte livsandarna. Efter frukost drog vi oss sakta i riktning mot Gare St Jean för att möta Benjamin som kom från London via 'tunneln' och Paris. Tåget från Gare Montparnasse i Paris skulle anlända 12:58 vilket det också gjorde.?🤔Det var roligt att se yngste sonen efter någon månad och han såg fräsch och stark ut fastän han gick upp väldigt tidigt i London denna morgon.
Vi tog spårvagnen som stannade ett stenkast från vår lägenhet. Efter avlämnande av packning gick vi och åt lunch på Le Petit Commerce. Benjamin och jag delade på en Turbot (Piggvar) och Charlotte tog Langustine (havskräftor). Vinet blev en av två bättre vita på listan tillika samma vin...nja inte samma vin, men samma vin men annan flaska🤔, som vi drack igår kväll, 2013 Château Magrez Fombrauge
Sen gick vi den korta biten bort till Opera-torget och Bar à Vin där ville reda ut skillnaderna mellan Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc och Merlot. Den här baren är en språngbräda för blivande sommelierer och borde ha ett större utbud av olika typer av vin. Det visade sig att de inte hade rena viner av ovanstående druvor utan vi fick nöja oss med 2014 Domaine de la Solitude från Pessac-Leognan med 65% CS 30% M 5% CF som hade medelfruktig, fatig, mineralisk, vegetativ stram doft med syrliga svarta vinbär, blåbär och druvkärnor. Smaken var medelfyllig, syramedel+, sträv, fruktig, fatig, vegetativ med druvkärnor, mineral och lång sträv lite besk eftersmak (druvkärnor). Det andra vinet, 2012 Chateau de la Dauphine från Fronsac med 90% M 10% CF hade en medelstor doft, fruktig med sötma och tilltalande fat , vanilj, ört och svart vinbär. Smaken var fyllig, mjuk, syra medel, sträv medel, örtig, saftfruktigt med svarta vinbär, körsbär och lång svart vinbär o fat i eftersmaken. Kunde vi utreda skillnader mellan CS och M utifrån dessa två viner? Nja..vinerna var inte druvrena och årgångarna var olika, med vad man kan säga är att Merlotvinet var mulligare, fruktsyltigare och rundare än CS-vinet som var strävare och stramare med högre upplevd syra. Tröttheten gjorde sig påmind och vila var ett måste innan middagen kl 20:00 på Le Petit Commerce.
Efter en dryg timme i bingen var alla otroligt allerta och vi gav oss ut i den ljumma, härliga kvällen i folkvimlet. Vi fick ett perfekt bord och beställde in var sitt glas Champagne Demonge Brut och 6 ostron att dela på. Till varmrätt tog Stefan Whole Sole from Arcachon (sjötunga) medans Charlotte och Benjamin valde Whole Royal Sea Bream from Arcachon (havsruda). Båda rätterna passade mycket bra med vinet, som för kvällen blev 2012 Château Pape Clément Blanc. Vinet var friskt, med härlig doft av nya rostade fat, honung och en lovande touch av brynt smör. Ett vin som var mycket gott nu, men kommer utvecklas mer.
Vi avslutade med dessert. Benjamin tog en Baba Rum och Stefan och Charlotte delade en Citron Tarte. En Armagnac till Stefan och ett glas Château Pape Clément Blanc av okänd årgång (2012?) till Charlotte och Benjamin "on the house" fick avsluta kvällen på Le Petit Commerce. Innan vi gick hem tog vi en sväng ner till hamnen och bassängen i den ljumma kvällen.

Tisdag 11 juli 2017

Vi gick direkt till det lilla bageriet och köpte med oss varsin nybakad croissant och en chokladnåntingbastant (det senare till Stefan och Benjamin) som vi åt till frukost på Cajou caffé. Idag beställdes dubbla espressos. Mätta gick vi sedan tillbaka till lägenheten för att snabbt bege oss ut för att köpa biljetter till spårvagnen som tog oss till tågstationen, Gare Bordeaux Saint Jean. Vi tyckte vi var ute i god tid men efter diverse strul med biljetterna krympte de ca 45 minuterna till två minuter till godo när vi sprang på tåget.
Målet för dagen var Arcachon, som ligger ute vid Atlantkusten och ska vara mycket vackert, men med ett avhopp på stationen innan, La Teste-de-Buch (efter tipset fick vi från caféägaren i Saint Emilion). 50 m från stationsbyggnaden låg restaurangen och vi hade tur att få ett bord med utsikt över hamnen. Efter att ha studerat menyn en stund, beställde vi in en skaldjursplatå, bestående av ostron, krabbhalvor, havskräftor, stora räkor, pytteräkor och olika sorters musslor. Till det delade vi på en flaska Taittinger. Som dessert delade vi på en Citron Tarte, som var mer som... citronkräm? och var sin liten Pastis. Sammanfattning: Å VAD TREVLIGT OCH VAD GOTT!!
När vi ätit klart tog vi en promenad i omgivningarna och tittade på ostronodlingar, fiskebodar och när tidvattnet kom tillbaka in och började fylla de tomma strandbäddarna, såg vi de återvändande grunda fiskebåtarna som följde med vattnet in. Plötsligt kände vi oss väldigt nöjda och eftersom klockan tickat iväg bestämde vi oss för att ta tåget tillbaka till Bordeaux.
Väl i Bordeaux tog vi vägen förbi super marchén och köpte med oss Orangina, vatten, varsin kall öl och pistagenötter. När vi kom hem pratade vi, småsnaskade lite och lyssnade på musik innan det var dags att fixade till oss inför middagen där bord var bokat till kl 20:00 - på Le Petit Commerce 😊.
När vi kom dit fick vi vårt bord och blev bjudna på var sitt glas Champagne. Charlotte tog en Hamburgare, Benjamin och Stefan varsin Beef Steak. Den här kvällen beställde vi glasvis av 2011 Château Magrez Fombrauge Rouge med 89% M, 8% CF, 2% Malbec och 1% CS, lagrade 18 månader 45% nya fat, som var medelfyllig+, rätt sträv med bra syra, fruktig, fatig med mörka körsbär. Ett trevligt rätt runt vin med mjuka tanniner och bra syra. Det andra glaset var 2008 Château Pape Clément Rouge som uppförde sig något annorlunde mot samma årgång som vi drack när vi var på slottet. Det här vinet var intensivare, strävare och bättre syra samt hade en lång fatig eftersmak. Okej, recensioner av viner av samma årgång vid olika tillfällen kan skilja beroende av många faktorer, men detta vin var bra!
Sen blev det glass och promenad i natten.

Onsdag 12 juli 2017
Hemfärd. Åt en standardfrukost på Cajou caffé med Benjamin som efter farväl och saknad åkte vidare till Lille på sin ölresa, läs mer om Benjamins resa här..., och vi hoppade på bussen till flygplatsen för vidare färd hem, via Amsterdam, Arlanda och Rissne där vi hade bilen.

Årets sommaresa var en perfekt mix av jobb- och nöjesresa. Vi har träffat intressanta vinproducenter och lärt oss otroligt mycket om Champagne, fått en djupare förståelse för vinproduktion, lärt känna personer med rotat seriöst intresse för sin byggd och sitt vin, knutit kontakter med nya producenter och fördjupat de som vi redan har. Samtidigt har vi haft skoj, vi har lyxat, vi har motionerat, kämpat, svettats, vi har ätit gott och druckit gott, vi har vilat och latat oss, det har varit kallt, regnigt och blåsit, varmt, svettigt och kvavt... och det har varit alldeles underbart!!😆