söndag 9 juli 2017

Saint-Emilion 6-9 juli 2017

Vi ankom Saint Emilion lilla station efter typ 50 min. Efter en svettig promenad i det fuktiga och varma vädret upp till själva staden, lämnade vi väskorna på hotellet och begav oss till turistinformationen för att låna cyklar, en procedur som gick ovanligt kvickt och smidigt?!🙄Mat!! Brasserie Chez Germaine direkt utanför turistinformationen fick bli vårt lunchhak. Två Bruchetta's och öl varav en hette Desperados, en Mexicansk öl med tequila och som är frisk och härligt sommrig, den andra hette Vedett av IPA-typ och den var 'vill jag ha imorron oxå'-god, beställdes och livet är skönt!😆 En rundvandring i staden bland turister och ofantligt många vinbutiker av varierande kvalitet äntrade vi framåt halv 4- draget hotellet, och föll i djup sömn.
Kvällens middag var reserverad på ĽHuitrier-Pie som enl flera källor skulle vara bra. Ett glas Champagne Gardet Blanc de Noir som aperitif tillsammans med en Rödbetsgazpacho. Till varmrätt Coeur de Faux-Filet de Boeuf de Normande, Confit ďéchalotes et Jus au Madère. Till det dracks framförallt vatten men också nåt rödtjut typ 2010 Château Gueyrosse som vi inte orkar recensera här än mindre dricka upp. En minst sagt medelmåttig middag med segt kött på en för övrigt ointressant tallrik och ett mediokert vin.
Kvällen var otroligt skön och vi promenerade i folkvimlet och satt oss på ???? med varsin Pastis betraktandes mänskligt beteende. Snart gick vi sakta hem i värmen.

Fredag 7 juli 2017
Sol från klarblå himmel. ~25° redan tidigt på morgonen. Frukost åt vi på det lilla caféet snett över gatan vid 8-snåret (ja "det vanliga" fanns förstås att beställa här oxå😊). Efter intagande av detta och lite bloggning, begav vi oss till turistbyrån och hämtade cyklar och diverse utstyrsel till dem (t.ex. en hjälm till Charlotte som på huvudet såg ut som en rosa svamp!). Efter att ha kollat kartan rullade vi så iväg mot förbokat besök på Château Quintus.
Château Quintus som är en 'rising star' på Saint-Emilion-himlen. Domaine Clarence Dillon, ägare av Château Haut-Brion och Château La Mission Haut-Brion, köpte 2011 den vackert belägna Château Tertre Daugay och 2013 också grannegendomen Château ĽArrosée som blev Château Quintus på totalt 28 ha. Quintus, som betyder 5, döptes oftas det femte barnet under romartiden. Romarna är upphovet till dagens vingårdar och för att visa respekt för dessa och det faktum att Château Quintus är det femte stora vinet i Clarence Dillon-portföljen döptes egendomen till Quintus. De andra fyra är Château Haut-Brion, rött och vitt, Château La Mission Haut-Brion, rött och vitt. Vägen dit var inte lång så vi var där i mycket god tid. Nästan på slaget 10:30 dök en bil upp med 'Estate Manager' här på Château Quintus, François Capdemourlin.
Efter presentation av oss, vilka vi är och lite allmänt chitchat, fick vi först en liten guidning i omgivningarna runt slottet där vi bl.a. fick hälsa på den magnifika 2-tons bronsdrake som Prinsen införskaffat och som blivit slottets symbol. Vi fick berättat om dess historia och om hur den fick komma dit, vilket skedde 2012 och inte alls var självklart då hela Saint-Emilion och då även slottet och omgivningarna runt det, är skyddat enligt Unesco, vilka fick lov godkänna draken och dess placering. Draken, som ersatt det gamla vakttornet på kullen, som bevakade Saint-Emilion, och ska vakta över skatterna som finns i bygden, dvs vingårdarna. Draken har fått ge namn till slottets andravin. Vår värd pekade ut slottets olika vingårdar, vilka slottets grannar är och vart i omgivningarna de ligger.
Utsikten från slottet, som ligger på en 62 meter hög kulle av "limestone" är magnifik (breath taking passar bra som beskrivning i avsaknad av bättre ord!) och erbjuder en 360° vy över Saint-Emilion och hela Dordogne-dalen. Slottet ligger som sagt på en kulle med sina vingårdar både i sluttningarna runt om det och på "låglandet" nedanför. Vingårdarna är planterade med Merlot till största delen, Cabernet Franc och lite Cabernet Sauvignon. Efter avslutad rundtur utomhus fick vi även se insidan, vineriet.
Därefter var det dags för provning! Vi tog cyklarna nerför den branta sluttningen till före detta Château ĽArosée. Vi kom in i ett provningsrum där 6 glas stod framdukade. Vi fick prova 3 årgångar, 2014, 2015 och 2016 av Château Quintus och andravinet Château Le Dragon de Quintus. Årgång 2016 låg fortfarande på fat.

2014 Château Quintus. 69% M och 31% CF. Var medelfyllig+, sträv och bra syra, fatig, fruktig med choklad, läder, ceder och lång chokladig efter.
2015 Château Quintus. 76% M och 24% CF. Var som 2014 men fylligare, tätare och rundare med samma härliga egenskaper som läder, ceder, choklad, rejält sträv med mineral och lååång chokladig efter.
2016 Château Quintus. 70% M och 30% CF. se 2015 men mer elegant, stram och mineralisk och inte så mycket mjuka egenskaper.

2014 Château Le Dragon de Quintus. 77% M och 23% CF. Var medelfyllig+, sträv och bra syra, fatig, fruktig med rätt mogen karaktär och körsbär
2015 Château Le Dragon de Quintus. 76% M, 23% CF och 1% CS. Var medelfyllig, sträv och härlig syra fruktig, fatig med mineralitet och lång fatig efter.
2016 Château Le Dragon de Quintus. 90% M och 10% CF. Var fruktig, fatig och kryddig. Ungt

Det var ett fantastiskt trevligt besök där vi fick prova fantastiskt goda viner! Det är 10 år till nästa klassificering (Saint-Emilion klassificerar var 15:e år) och Château Quintus kommer att satsa på att bli klassat i högsta klass, Premier Grand Cru Classe A, tillsammans med Château Ausone och Château Cheval Blanc.

När vi tackat så mycket för oss, rullade vi ut på vägarna och följde en karta från turistbyrån med utritad "route" som påstods vara ca 19 km och beräknades ta ca 1,5 timme. Men, det var inte helt lätt att tolka kartan och det fanns inga markeringar som pekade ut routen så det blev förstås en och annan omväg eller felåkning så vi fick vända tillbaka. Temperaturen i luften hade nu dessutom krupit över 30-graderssträcket och närmade sig nu 35°. Solen stekte obarmhärtigt och det fanns inte mycket till skugga längs vägen. Tur att vi fick med oss ett par extra småflaskor med vatten från provningen. Även om det var mycket hett och en stundtals slitsam cykeltur (tyckte särskilt Charlotte!) slingrade sig vägen genom vackra fält fyllda med vinstockar, förbi vackra slott och byar och utsikten var många gånger hänförande!
När vi, mycket svettiga, cyklade in i Saint-Emilion igen, hade vi varit ute i drygt 2 timmar och gissa om det var skönt att sätta sig ner under markiserna på torget och beställa in dricka! Det blev var sin iskall Orangina, kall öl i form av en Desperados till Stefan och en Vendett IPA till Charlotte och så en stoor flaska vatten. Till det åt vi var sin Bruchetta. Mätta, otörstiga och belåtna gick vi tillbaka till hotellet.

Stefan sov sött ett par timmar medans Charlotte bloggade och sedan begav vi oss ut i den fortfarande drygt 30-gradiga värmen.
Vi hade bokat bord till kl 19:00 på restaurang L'Envers du Decor så vi hade ca 45 minuter på oss att browsa bland vinbutikerna. Vi styrde kosan mot butiken som drevs av den trevlige australiensiska mannen och fick där inte bara prova Hosannas andra vin (vilket kanske var den egentliga orsaken till att vi gick tillbaka till just den butiken... ja plus att ägaren var väldigt trevlig och verkligen verkade veta vad han pratade om!) utan även en hoper andra mycket bra viner. Helt plötsligt hade minutvisaren hoppat ett par minuter över 19:00 och vi blev tvungna att snabbt tacka för oss och hasta iväg. Inte så klokt att hasta i värmen så vi var rejält fuktiga när vi klev in på restaurangen.
Vi började med varsitt glas Champagne Louise Brisson, som var riktigt trevlig med en doft av gula äpplen, bröd och stenig mineralitet. Den hade en bra syra, påtaglig men inte för hög och smak av gula äpplen och citrus i form av grape och en bra mousse. Till detta fick vi i små glas en Melongranité
Idag blev det fisk Helstekt Havsaborre med Polenta med parmesan, Zucchinikräm och en zucchiniblomma fylld med bl.a. finhackad tomat, zucchini och lök. Vinet för kvällen blev 2013 Château Monbousquet Blanc d'Exception gjord på 66% Sauvignon Blanc och 34% Pinot Gris som hade stor fruktig typisk SB doft med krusbär nässlor tomatblad och en medelstor fruktig blommigt smak med krusbär. Ett frisk härligt syrligt vin med ett litet kort beskt slut.
Till dessert blev det en tallrik med Färska hallon, Svartvinbärssorbé och Vaniljkräm och en Chokladbulle med inbakad chokladglass och mynta. Ingen Marc fanns att beställa men vad gjorde det när det fanns en Gul&Grön!😃 Efter avslutad middag hägrade hotellrummet!

Lördag 8 juli
Frukost på hotellet idag då stan inte öppnade förrän 9 AM. Vi satt länge vid den något skraltiga frukosten och bloggade fram till typ 11 AM för att sedan bestiga cyklarna för att cykla den norra av turistbyrån märkta turen.
Då kartan stämde föga och beskrivning likaledes kom vi snabbt typ vilse😯. Efter lite strapatser och nån halvtimme senare var vi 'on track' igen och susade förbi det ena berömda slottet efter det andra i typ 35° värme. Château Ausone, Château Angelus, Château Canon, Château Figeac, Château Le Pin, Château Cheval Blanc, Château Petrus... Som en liten anekdot vill jag berätta om ett inköp typ i mitten av 80-talet då jag inköpte från systembolaget 2 st flaskor 1982 Château Le Pin, som är en liten garage-producent som ligger granne med Cheval Blanc och Petrus och som har en mycket liten produktion, för då hisnande 800 kr st. Nu säljs 2008:an för typ 3000€!! och 1982 finns några flaskor spridda över världen typ 1 flaska i USA två i Kina osv... Årgången säljs ibland på auktion och går då för över 10 000€!!!!.
Nåväl vi cyklade runt och trivdes i det varma, fuktiga vädret och nådde Saint Emilion och Chez Germain rejält svettiga och törstiga vid typ 2 PM. Efter mat och dryck blev det dusch och sedan rundtur bland vinbutikerna.
Restaurang Le Tertre var vårt middagshak denna kväll. För att börja bygga upp smaksinnena inför nästa etapp så brställdes 6 st alldeles magnifika Ostron tillsammans med en bra Champagne Devaux Grand Réserve från Côte de Bar i södraste Champagne där Pinot Noir härskar. Mineralisk, frisk, brödig med grapetoner och gröna äpplen.
Till huvudrätt åt vi Lammracks med diverse Grönsaker och till det 2010 Château Cedet-Bon Saint Emilion Grand Cru Classé som var mörkt rött med medelstor fruktig, fatig, örtig doft med mörka syrliga körsbär och svart vinbärsblad. Smaken var medelfylligt sträv med medelsyra, fruktig, fatig med mörka körsbär och ceder. Ett kraftigt, stramt, strävt vin med hög syra och mörka bär.
Fine de Bordeaux till mannen och en Grön till damen och nåt sött bakverk. En Pastis på torget fick avsluta kvällen.

Söndag 9 juli 2017
Frukosten på cafét igen bestående av espresso, croissant och...ostron till Charlotte?!😎. Det hampade sig nämligen så att caféägaren var kommen från Libourne med dagsfärska iskalla Ostron från Arcachon och bjöd oss frikostigt...Charlotte tackade jaa-a medans Stefan avstod.
Efter denna härliga träff med ostron och den mycket trevlige ägaren, som väl kände till Arcachon då han var uppvuxen där och kunde ge oss flera tips om bra ställen där, packades det och intogs en andra frukost, Crêpes Beurre-Sucre och espresso med bloggning innan tåget gick till Bordeaux.

Vistelsen här har varit härlig med värme och svett, otroligt bra visning och provning på Château Quintus, bra cykling, härliga luncher på torget och trevliga middagar. Priserna på vinerna på restaurang är betydligt högre än ex. i Bourgogne, delvis beroende på den enorma turistflod som väller in i staden. Så vinupplevelsen här var Château Quintus. De bästa vinerna här var alldeles för dyra.